Novum ik heb vragen over ontslag deel 29

Hieronder leest u waargebeurde verhalen van werknemers die te maken kregen met vragen over arbeidsconflicten, ontslag op staande voet en vaststellingsovereenkomsten en hoe een arbeidsjurist van Novum juristen daarop heeft gereageerd en welke oplossing hij heeft voorgesteld. Hiermee wordt beoogd om juridische zaken als ontslag, arbeidsconflicten en vaststellingsovereenkomsten herkenbaar te maken voor de werknemer. In deze volume wordt een ontslag op staande voet besproken van een klantenservice medewerker waarbij de manager per ongeluk kon meeluisteren waarin de medewerker boos werd op een klant. Ook wordt een arbeidsconflict behandeld waarbij een bewaker zich te weinig rekenschap gaf van de coronamaatregelen van de werkgever. Dit is deel 29 van deze rubriek, klik hier voor deel 28.

Ontslagverhaal 56: Thuiswerkontslag na boos gesprek met een klant en een meeluisterende manager

Beste jurist,

Ik werk als een klantenservicemedewerker voor een klusbedrijf. Ik onderhoud alle contacten met klanten en plan afspraken in voor onze collega’s. Vandaag heb ik een gesprek gehad met een klant die boos op ons bedrijf was. Deze klant had vandaag een afspraak verwacht met onze mensen. Zij zouden vandaag langskomen om de vloer te bedekken bij de klant. Door een miscommunicatie is dit niet doorgegaan.

De klant nam mij dit niet in dank af. Ze belde vandaag op en zei dat ze aan het wachten was op onze mensen. Toen heb ik uitgelegd dat ze een aantal dagen later zouden komen. Daarop is de klant boos geworden en viel tegen mij uit. Kort daarvoor had ik een gesprek met de baas (mijn manager). Ik dacht zelf dat ik had opgehangen. Dat deed ik namelijk omdat de klant belde, en klanten gaan voor.

De manager bleef echter aan de lijn hangen (mobiel telefoon) terwijl ik de klant via mijn headset (gekoppeld aan computer) aan de lijn had. De manager hoorde mij schreeuwen naar de klant, maar kon niet horen wat de klant tegen mij zei. Hij was geschokt en belde mij opnieuw op om te zeggen dat hij was geschrokken van mijn taalgebruik tegen de klant. Hij zei dat ik daarom ben ontslagen.

Ik vind het onterecht! Hoe ga ik hiermee om?

Ontslag op staande voet wordt vaak opgelost met een vaststellingsovereenkomst

Een van onze arbeidsjuristen nam meteen contact op met de werknemer. Onze arbeidsjuristen zijn namelijk geïnstrueerd om zo snel mogelijk mensen terug te bellen. De arbeidsjuristen hoorde het verhaal aan en legde helder uit op welke manier hij kon helpen.

Het ideale middel om ontslag op staande voet op te lossen is het sluiten van een vaststellingsovereenkomst. De vaststellingsovereenkomst wordt gebruikt om ontslag met wederzijds goedvinden af te spreken in plaats van het ontslag op staande voet. Op deze manier kan de werknemer een WW-uitkering aanvragen en kunnen andere ontslagvoorwaarden zoals een transitievergoeding worden afgesproken. De andere oplossing is het starten van een ontslagprocedure bij de kantonrechter. Vanwege de tijd en energie die en procedure opslurpt zag de werknemer daar van af.

Vaststellingsovereenkomst is de snelste oplossing voor ontslag op staande voet

De werknemer wilde niet meer terugkeren naar de werkvloer. Er waren namelijk eerder incidenten tussen haar en de werkgever. Daarom leek een vertrek het beste voor de werknemer. De arbeidsjurist sprak daarom een vaststellingsovereenkomst af met de werkgever en liet de werkgever een ontslagvoorstel doen. Daarop deed hij een tegenvoorstel met verbeterde ontslagvoorwaarden. Na een korte onderhandeling stemde de werkgever in met het voorstel en werd ontslag afgesproken in de vaststellingsovereenkomst.

De werknemer kon een WW-uitkering aanvragen en kan nu leunen op een financieel vangnet van de werkgever.

Ontslagverhaal 57: Op staande voet ontslag wegens niet in acht nemen coronamaatregelen wordt voorkomen met een vaststellingsovereenkomst

Hallo,

Ik ben als bewaker verantwoordelijk voor de veiligheid rondom een kantorencomplex. Ik moet daar rondes lopen en mogelijke gevaren inschatten. Mensen die daar geen zaken hebben moet ik verzoeken om het terrein te verlaten, omdat het privéterrein is.

Tijdens deze ronde heb ik gezien dat er een groep mensen zich op het terrein begaven. Ze gaven aan dat ze op een vriend aan het wachten waren. Ik zei dat ik het begreep, maar ik wees ze op het feit dat het hier om privéterrein gaat en dat ze daar eigenlijk niet mochten zijn. Ik gaf aan dat er ook andere etablissementen zijn waar ze konden wachten en waar ze koffie of eten konden bestellen.

De groep werd een beetje agressief en maande mij om te vertrekken en hen met rust te laten. Daar was ik niet van gediend en omdat ik een bewaker ben, kon ik het niet laten gaan dat deze mensen zonder toestemming op het privégebied bleven.

Ik heb toen zoveel mogelijk de-escalerend opgetreden waarin ik wel op de groep moest afstappen. De groep werd toen bang en begon te schreeuwen over de anderhalve meterregel van de overheid. Ik schrok daarvan en zei herhaaldelijk dat zij moesten vertrekken.

Uiteindelijk vertrokken ze ook, maar niet voordat ze kennelijk een klacht over mij hadden ingediend. De dag na het incident werd ik op gesprek opgeroepen door de werkgever. Ik dacht dat het ging over de mogelijke escalatie tussen de groep en mijzelf. Daarvoor hebben wij vaker sessies waarin wij dit soort sessies bespreken zodat wij daarvan kunnen leren. In dit geval was ik stomverbaasd dat ik geschorst was en moest afwachten op het besluit van de werkgever.

Al met al heb ik te maken met een arbeidsconflict, of is dit al ontslag op staande voet? Ik zou graag uw advies willen.

Reactie arbeidsjurist

Een aparte gang van zaken die hebben geleid tot een arbeidsconflict en mogelijk ontslag op staande voet. Hulp bij een mogelijk ontslag is hier zeker geboden. In dit soort gevallen is het verstandig om de mogelijkheden tot een schikking te onderzoeken. Dat gaat via een vaststellingsovereenkomst.

Oplossing arbeidsjurist: zes maanden doorbetaling loon, transitievergoeding en WW-uitkering

De werknemer stemde in met een schikking en sprak met de arbeidsjurist af dat wij zouden gaan voor een vaststellingsovereenkomst. De werkgever vond dit een goede oplossing. Kennelijk waren er meer incidenten waarin het functioneren van de bewaker ook kritisch waren bekeken. De bewaker zat daarom met spanningen en stress. Hij wilde absoluut niet meer terugkeren naar zijn werk. Het incident met de groep was voor hem de druppel. Hij had juist gerekend op meer begrip en steun van de werkgever omdat hij te maken had met een situatie die makkelijk had kunnen escaleren.

De bewaker kreeg uiteindelijk zes maanden aan loon mee als ontslagvergoeding, een transitievergoeding en een vaststellingsovereenkomst waarmee een WW-uitkering kon worden aangevraagd. Daarmee werd het arbeidsconflict opgelost en werd een ontslag op staande voet wegens schending van coronamaatregelen voorkomen.

Contact

Dit was de blog Novum ik heb vragen over ontslag (deel 29). Heeft u ook hulp nodig bij ontslag op staande voet. Neem snel contact op met ons via 020 261 60 10. Onze arbeidsjuristen zijn vandaag nog bereikbaar, geen wachtrijen!