Verkoopmedewerker krijgt vaststellingsovereenkomst

Verkoopmedewerker krijgt vaststellingsovereenkomst na ontslag op staande voet wegens klantonvriendelijk gedrag.

Leestijd: 6 – 9 minuten.

Klantonvriendelijk gedrag?

Een verkoper bij een autodealer krijgt op een zondagmiddag te maken met een klant die hij als dedain en betuttelend heeft betiteld. Deze klant zou keer op keer aangegeven dat hij wel meer verdient dan de verkoper en met steken onder water zich onhebbelijk hebben gedragen. De verkoper besluit om een grap uit te halen met de klant. Hij biedt de duurste auto aan hem aan en probeert allerlei aanvullende services en onderdelen erbij te verkopen. Normaal gesproken wordt dergelijke ijver gewaardeerd door een werkgever. In dit geval verkocht de verkoper zaken die helemaal niet nodig waren. De verkoper plaatst ze echter wel op de offerte voor de klant. Hij weet dat de klant er niets aan heeft, maar probeert hem zoveel mogelijk geld uit te laten geven vanwege zijn hautaine gedrag.

Ontslaggesprek na klacht

De klant neemt de offerte mee en belt na twee dagen terug. Hij is boos omdat hij erachter is gekomen dat hij de aanvullende diensten en goederen helemaal niet nodig heeft voor zijn aankoop. Hij dient daarom een klacht in bij het bedrijf en noemt daarbij de naam van de verkoper. De verkoper moet tekst en uitleg geven aan zijn werkgever. Hij geeft aan dat de verkoper zich onmogelijk maakte vanwege zijn gedrag. Daarom koos hij ervoor om hem een gepeperde offerte toe te zenden. Het was bedoeld om te bewijzen dat de klant deed alsof hij steenrijk was. Uiteindelijk deed de verkoper het af als een klacht.

Ontslag op staande voet wegens klantonvriendelijk gedrag

De werkgever kan de grap niet waarderen en wijst hem op gedragsreglementen en de wijze waarop het bedrijf met klanten wil omgaan. Daarom zegt de werkgever het vertrouwen in hem op omdat hij niet had verwacht dat de verkoper zich zo zou gedragen. De werknemer vindt het allemaal wel meevallen. De klant heeft ook geen interesse meer in de auto getoond na het gesprek. De werknemer wilde daarmee laten zien dat de klant ook geen betalende klant was. Voor de werkgever was het duidelijk. Dit gedrag rechtvaardigde ontslag op staande voet. Aan het einde van de dag ontving hij zijn ontslagbrief.

Ontslagbrief geeft als reden klantonvriendelijk gedrag aan

De ontslagbrief geeft als reden aan dat het gedrag van de verkoper klantonvriendelijk was. Hij zou als verkoper geen grappen moeten uithalen met klanten. Dat is onprofessioneel en niet eerlijk tegenover klanten. Daarnaast gaat het om flinke bedragen die de werkgever mogelijk mis kan lopen. De werknemer is woest na 12 trouwe dienstjaren en had meer krediet verwacht van zijn werkgever.

Vaststellingsovereenkomst is de oplossing

Nadat de verkoper onze hulp heeft ingeschakeld maken wij bezwaar tegen het ontslag. Na onze tussenkomst beseft de werkgever dat het beter is om voor ontslag met wederzijds goedvinden te gaan. Dat betekent dat we een vaststellingsovereenkomst opmaken die werknemer en werkgever zullen tekenen. Het voordeel voor de werknemer is dat hij zijn transitievergoeding krijgt en een WW-uitkering. Daarnaast kunnen wij mogelijk nog een ontslagvergoeding uitonderhandelen. Het voordeel voor de werkgever is dat hij alsnog krijgt wat hij wil: ontslag van de werknemer. De vaststellingsovereenkomst bleek de oplossing voor het ontslag en het einde van het arbeidsconflict.

Contact

Vaststellingsovereenkomst? Altijd laten nakijken door een arbeidsjurist. Neem contact met ons op via 020 261 60 10.