Ontslag op staande voet wegens buitensporig gebruik van bedrijfstelefoon

Belfactuur te hoog

Een accountmanager moet voor zijn werk veel telefoneren. Dat is nodig omdat hij klanten moet benaderen en de diensten van zijn werkgever moet aanbieden. Hiervoor heeft hij een bedrijfstelefoon. Het gebruik van de bedrijfstelefoon is gebonden aan regels die opgenomen zijn in een personeelsreglement. Schending van dat reglement kan resulteren in ontslag of schadevergoeding. In de regel levert dit nooit problemen op omdat de werkgever kan controleren of het belgedrag van de werknemers voor de werkgever is gebruikt. Wanneer de financiële afdeling van de werkgever bezig is om belfacturen te verwerken komt het belgedrag van een van de accountmanagers ter sprake. Zijn belfactuur is vele malen hoger dan het gemiddelde van zijn andere collega’s.

Ontslagbrief wordt arbeidsconflict

De accountmanager wordt tijdens een gepland gesprek geconfronteerd met de statistieken die de werkgever heeft bijgehouden over het gebruik van de bedrijfstelefoon. Daaruit zou blijken dat de accountmanager heeft gebeld naar nummers die niet te herleiden zijn naar klanten van het bedrijf. De accountmanager geeft toe dat hij heeft gebeld naar zijn vriendin en andere mensen omdat zijn relatie op klippen liep. Omdat hij vaak weg was of bij klanten was, moest hij tijdens werktijd bellen naar zijn vriendin. Daarom is zijn belgedrag opgevallen. De werkgever toont begrip, maar wijst op het reglement. De accountmanager had beter moeten weten en had ook met zijn eigen telefoon kunnen bellen. Omdat hij dat heeft nagelaten en zijn werkgever voor de kosten heeft laten opdraaien, krijgt hij ontslag op staande voet. De accountmanager had gerekend op meer krediet en begrip van de werkgever.

Ontslag met wederzijds goedvinden mogelijk door arbeidsjurist

De accountmanager zoekt naar juridisch advies en komt bij ons uit. Een van onze arbeidsjuristen adviseert hem om ons in de arm te nemen om een vaststellingsovereenkomst uit te onderhandelen met de werkgever. Dat klinkt hem goed in de oren en geeft ons de opdracht om namens hem te bemiddelen. Het bemiddelen leidt tot een vaststellingsovereenkomst waarbij hij een ontslagvergoeding en een transitievergoeding krijgt.

Contact

Ontslag op staande voet is altijd vervelend, maar nooit kansloos. Neem contact op met onze arbeidsjuristen. Bel naar 020 261 60 10.